tisdag 27 september 2011

Växter på murkrön


 Det fanns en bild i mitt huvud i våras då jag började bära upp jord och gödsel till den då nyss färdigställda murens murkrön.

 1. Planteringsplan
Min plan var att plantera en gammaldags rosenbuske längst bak mot grannens fårstängsel. Vita dagliljor och ljusgula Iris i mitten och lite vita små nejlikor som utfyllnad.

2. Just nu
Just nu ser rabatten ut som på bilden ovan. Inte så mycket som blommar förutom blomstertobaken som jag fick av grannen och som formligen väller ut över alla kanter.
3. Blomstertobak
Håll med om att den är vacker trots att vissa planter nu är 1,5 meter höga. Den har blommat oavbrutet sen i juli och den lär nog hålla på till frosten. Gödsel = jätte-blomstertobak


4. Tar den över??
Jo..., jag får nog erkänna att tobaken blev lite väl dominant. Det blev inte alls som min plan. Det finns en del andra perenner under tobakens blad som inte riktigt orkar fram. Nästa år - nya försök och då kanske en lite mindre aggressiv 1-åring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar