söndag 10 april 2011

Snön ger upp för i år

Idag ser det ut som om snönn äntligen släppt sitt grepp om trädgården. Den sista drivan är inte större än en huvudkudde. Solskenet och blåsten gjorde underverk. Nu på kvällen har det börjat duggregna så imorgon borde snödrivorna vara ett minne blott.

1. Murgrönan
Murgrönan har blåst ned från muren och ligger lite slarvigt i trappan. Jag behöver nog hjälpa den lite på traven att hitta fästpunkter i muren. Den ser trots den snörika och kalla vintern ut att ha klarat sig ganska bra.


2. Murkrönet
Här är murkrönet och grannens staket. Just nu har man svårt att föreställa sig att penningbladen kan bli gröna och så småningom blomma. Jag skall rensa bort lite torra löv och blommor och hoppas att det snart kommer att spira.

 3. Den nya muren
Det här är den del av muren som blev klar i höstas. Jag hann inte lägga på någon matjord och har inte hunnit med att plantera. Just den här deln kommer att få en hel del sol så det gäller att hitta några växter som gillar sol och sand.

 4. Första krukan
Kunde inte låta bli att köpa ett par liljor som de sålde för 29:90/kruka. Trodde att det var oranga blommer men blev glatt överraskad när jag upptäckte att de var röda. Hoppas att de inte blir några kalla nätter nu - tror inte att de klarar kylan så värst bra.

 5. Min cirkelformade rabatt
Då vi anlade entretrappa och gång fram till huset beställde vi storgatsten som gräns mot grusgång och gräsmatta. Jag räknade lite fel så det saknades ca 4-5 storgatstenar för att få hela kanten mot grusgången klar. Jag hade däremot lite för mycket smågatsten över och klurade lite på hur jag skulle kunna kombinera ihop dessa stenar för att slippa slänga några och köpa ett par andra. Det slutade med att jag byggde en cirkel av smågatsten så att de precis täckte hålet i storgatsensraden. Jag gjorde sedan en större cirkel som ramade inden rabatt som jag ville anlägga här i hörnet.  Till den stora cirkeln gjöt jag fast vanliga billiga betongstenar. Så småningom så skall gräsmattan (som ännu inte finns) möta dessa betongstenar.
Rabatten fylldes med jord i höstas och där finns just nu en pelartuja, en vingad benved, lite lavendel och fem trädgårdspraktry. Jag fick tag i ett par kassar tulpanlökar som jag faktiskt har planterat idag. Vi får se om det blir något av dessa nästa vår.

6. Vila
Söndagen är ju en vilodag. Det är skönt att luta kratta och spade mot väggen och sätta sig ned några minuter och bara se ut över och njuta av sin trädgård - särskilt en sådan här vacker aprildag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar