lördag 12 mars 2011

Växterna trotsar snön

Det har varit rejält kallt och snöigt sen november. Jag tyckte kylan och snön kom lite väl tidigt i höstas. Nu börjar jag emellertid hoppas på våren efter att ha sett några små tecken på liv.
1. Ogräs
Ogräs verkar vara tåligt och livskraftigt. På ett ställe vid garaget där snön höll på att smälta kunde jag se friskt ogräs som tittade fram.


2. Gräsmattan
Det lilla som blottades av gräsmattan såg också friskt och grönt ut. Är det så att även gräsmattan kan ha överlevt vintern?


3. Prydnadsgräs
Grässtrån som INTE överlever snön och vintern är mitt elefantgräs. Men hittils har det bara varit att rensa bort de vissna gräset på våren så kommer det nya och friska strån som växer så man nästan hör hur det knakar.


4. Silverarv
Snön ligger tung på Silverarvet (Cerastium tomentosum). Denna krypande, mattäckande blomma är min trognaste vän och sviker aldrig. Perfekt för en sandig solig tomt.


5. Takras
Denna vinter har det varit stora mängder snö på taken. Jag har varit uppe och skottat vid ett tillfälle men det kom lika mycket snö igen. Nu har marssolen gjort så att all snö glidit ned från taket och bildat en stor kompakt snödriva. Under denna driva finns en perennrabatt med och dessutom några buskar som jag planterade i höstas. Perennerna kommer nog att klara sig men buskarna ser ut att ha blivit sönderbrutna.


6. Snöhögar
Samma sak gäller på framsidan där snöhögarna från skottningen av balkongen ligger. Här under ligger gräsmatta. Dessvärre brukar det bli en del snömögel just där snöhögarna legat. Skall försöka sprida ut dem när solen har fått jobba bort snön lite mer.


7. Kompost
Jag är lycklig ägare av en kompost. Den här modellen klarar både hushållskompost och vanlig trädgårdskompost och det går undan och blir rysligt varmt i den när den funkar som den ska. Som ni ser så kör jag den inte på vintern. Med en sandträdgård är detta den bästa pryl man kan önska sig. Att jordförbättra med kompostmaterial är rysligt efektivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar