onsdag 9 mars 2011

Det finns somliga som river murar och andra som bygger .....

.... jag tillhör de som bygger murar.

Tomten består alltså av sand och har dessutom en ganska brant lutning. Det innebär att det är en del pyssel med att försöka hålla sanden på plats innan det går att anlägga någon form av trädgård. För att försöka visa en del av den resan har jag samlat några "före-efter"-bilder så ni förstår vad jag menar.

1. Husgrund
Grävskopan kom och började gräva sig nedåt i backen. Jag trodde att de hade mätt fel när jag såg hur djupt de behövde gräva för att få rätt sockelhöjd på huset. Insåg få att den nya efterlängtade trädgården låg många år fram i tiden. Här på bilden har grunden har gjutits och suterängsidorna är på plats.


2. Första stödmuren vid groventré
Väldigt tidigt kom snickare och markanläggare och klagade på att sanden "rann" ned mot huset. Väldigt snabbt fick vi ansöka om bygglov för den första stödmuren som skulle hindra sanden från att täppa till groventrén.



3. Groventré just nu
Den här bilden visar hur groventrén ser ut idag. Det är inte riktigt färdigt men resultatet blev en väldigt skyddad entré där vi har lagt ett golv av granit och har möjlighet att förvara saker. Min plan är att få upp krokar på väggarna och förvara mina trädgårdsredskap lättillgängligt.


4. Första gjutna trappan
En investering som gjordes tidigt var cementblandaren - numera en trogen vapendragare som blandat tonvis med betong. Detta var den första trappan (tillika stödmur) jag gjöt. Den blev inte så vacker men jag var nybörjare och insåg inte vilka krafter man jobbar med när man gjuter. En gjutform av den här storleken måste vara oerhört stark och välbyggd. Börjar den spricka upp medan man gjuter får man enorma problem och det finns liksom ingen återvändo.


5. Samma trappa ett år senare
Ett år senare har trappan vuxit och bildar samtidigt en gjuten bas för den stödmur som samtidigt byggts mot grannens tomt.


6. Samma trappa idag - mars 2011
Just idag - en solig marsdag - så ligger trappan inbäddad i snö. Den används inte på vintern eftersom den bara leder upp till min altan/balkong.

7. Stödmurar
Just nu ligger större delen av trädgården inbäddad i snö som sakta men säkert håller på att smälta tack vare marssolen. På den här bilden kan  man se vilken höjd grannens tomt har i förhållande till vårt hus. Så här i efterhand kan man konstatera att hela vår bottenvåning borde ha varit ett källarplan.

Hur äter man en elefan? Man kan inte äta hela i ett enda stycke - det gäller att ta den bit för bit och tugga noga. Till slut är den uppäten. Detsamma gäller då man anlägger en trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar